Institutes and clinics Schedule a test Parking at Laniado Hospital Contact us
מידע למטופל בפרוטוקול טיפול כימי GEMZAR + CISPLATIN

מידע למטופל בפרוטוקול טיפול כימי GEMZAR + CISPLATIN

רקע

הטיפול הכימותרפי שנקבע עבורך מיועד לשיפור והארכת תוחלת החיים על ידי הרחקת התאים הסרטניים. לטיפול זה ישנן תופעות לוואי, שכיחות ונדירות. ננסה למנוע את חלקן ע”י הדרכה למניעתן/הקלתן.

בפרוטוקול הטיפולי שנקבע עבורך ישנן 2 תרופות כימותרפיות Gemzar ו- Cisplatin . תדירות המתן תקבע ע”י הרופא.

כל תרופה פועלת במנגנון פעולה שונה. ה- Gemzar שייך לקבוצת האנטימטבוליטים, המחדיר את עצמו “במרמה” כאחד מאבני הבניין של חומצות הגרעין (Cytidine) במהלך שכפול ה- DNA (גרעין התא), ובכך עוצר את צמיחת התאים הסרטניים עד מותם. לעומת זאת ה-Cisplatin שייך לקבוצת האלקילציה והורג את התא הסרטני ע”י קשירה וסיבוך שהוא עושה בחומצות הגרעין, הגורם להרס ומוות שלהם. התרופות הללו (ביחד ולחוד) ניתנות לגידולים רבים.

חוברת זו נלוות להדרכת האחות לגבי תופעות לוואי צפויות. בחוברת יש הסבר על כל תסמין ורשימת תרופות לטיפול תומך המומלצת במהלך הסדרה הטיפולית, עפ”י הצורך וההנחיות הרפואיות.

תופעות לוואי ספציפיות לפרוטוקול הטיפולי
הנחיות להתערבות בתופעות שכיחות
בחילה/הקאה:
למניעת בחילות/הקאות חריפות, ניתנות אחת מקבוצות הטיפול הללו:

Emend – ניתן בכדור בבוקר הטיפול  (125 מ”ג) ובמשך יומיים שאחרי הטיפול (80 מ”ג), אחת ליום כל בוקר. יש לקחת את הכדור בבוקר, רצוי באותה שעה.

Zofran 8mg / Setron 3mg / Kytril 3mg – דרך הוריד לפני טיפול כימי ודרך הפה בכדורים בימים שלאחר הטיפול. חובה לקחת בערב הטיפול הכימי ולמחרת הטיפול, בתדירות של פעמיים ביום בטווח של 8-12 שעות בין כדור לכדור (תרופות אלו עשויות לגרום לעצירות).

Paloxi 0.25mg – ניתן דרך הוריד במנה חד פעמית לפני הטיפול הכימי ויעיל עד 5 ימים.

תרופות אלו ניתנות בשילוב דקסמתזון, תוך ורידי לפני הטיפול הכימי. יעיל במניעת בחילות והקאות חריפות ומאוחרות, ומגביר חיוניות ותיאבון (אם כי מקשה על הירדמות בלילה).

למניעת בחילות מאוחרות, מהיום השלישי אחרי הטיפול, יש לקחת עפ”י הצורך Motilium 10mg / Pramin 10mg , עד 3 פעמים ביום.

תרופות לקחת בבית (למניעת בחילות והקאות) עפ”י הנחיות הרופא בלבד !!!! (פירוט בחוברת)

פגיעה במערכת החיסונית של הגוף:

  • נויטרופניה (ירידה במספר כדוריות הדם הלבנות)

הגוף חשוף למזהמים עקב ירידה במספר הנויטרופילים, המסייעים לגוף להילחם בזיהומים. בעליית חום מעל ל- 38oC , יש לקחת אקמול 1 גר’ (2 כדורים), ולבצע בדחיפות ספירת דם ו/או תרבית דם במכון/במיון/במרפאה. עפ”י התוצאות יוחלט על ההתערבות הטיפולית שתינתן: אנטיביוטיקה ו/או זריקה תת עורית המעלה את מספר הנויטרופילים.

  • מתן חיסונים:

הטיפול הכימותרפי מדכא את המערכת החיסונית במשך כ 6- חודשים עד שנה לאחר סיום הטיפול. מתן חיסונים עם נגיפים חיים אסור בתקופה זו (חצבת, אדמת, חזרת) אך חיסון נגד שפעת מותר. לגבי החיסון נגד אבעבועות רוח – אין אפשרות לתת אותו בזמן מתן כימותרפיה אבל אפשר לחסן את הילדים. חיסון נגד צהבת – מותר.

  • זריקות למניעת נויטרופניה:

Neulastim 6mg / Neupogen 300mcg ,480mcg / Granocyte 263mcg

תדירות מתן הזריקה תקבע ע”י הרופא.

שימי לב: זריקות אלו עשויות לגרום לכאבים בעצמות (עד יומיים לאחר ההזרקה). ניתן לקחת 2 כדורי אקמול עד 4 פעמים ביום (על פי הצורך).

אנמיה

ירידה במספר הכדוריות האדומות וברמת ההמוגלובין (נדיר)

סימפטומים: חולשה, תשישות, עייפות, חיוורון, סחרחורות, קוצר נשימה.

סימנים: ירידה ברמת המוגלובין בספירת הדם.

התערבות: ייעוץ תזונתי, הזרקת אריטרופואטין להעלאת רמת ההמוגלובין.

ישנם זריקות למניעת אנמיה.

רגישות במקום ההזרקה

תרופת ה- Gemzar עשויה לגרום לרגישות בווריד בזמן מתן התרופה. לכן, במקרה של כאב/צריבה/אי נוחות בווריד בזמן הזלפת החומר הכימי יש לקרוא מידית לאחות !!!

פריחה וחום

לעיתים ישנה רגישות מידית או מאוחרת לחומר הכימי Gemzar העשוי להתבטא בפריחה או בעליית חום ביום הטיפול ויום למחרת. על כן, בהופעת פריחה בפנים או בגוף או בהופעת תופעה אלרגית אחרת כגון: גירוי או עליית חום, יש לדווח מידית לצוות המטפל לצורך קבלת טיפול אנטי-אלרגי במידת הצורך ו/או לגשת לחדר מיון במצב של עליית חום מעל 38°c . בנוסף ניתן לקחת 2 כדורי אקמול (1gr).

תסמונת דמוית שפעת

עשויה להופיע בליווי חום ו/או כאבי שרירים. התופעה זמנית ולרוב חולפת, עם זאת בכל עליית חום יש צורך לבצע ספירת דם ובמקביל לקחת אקמול ולגשת להיבדק ע”י רופא במרפאה/מיון.

פגיעה בכליות

תרופת ה- Cisplatin תינתן רק בתפקוד כלייתי תקין עקב הסיכון של התרופה לפגוע בכליות. על כן נדרש להביא תשובות של בדיקות דם (creatinin) ולעיתים אף בדיקות שתן.

בנוסף חשוב לשתות הרבה, לפחות 12 כוסות ביום, ולהמשיך מעקב אחר creatinin ובדיקות דם לאלקטרוליטים על פי הוראות רפואיות.

פגיעה בעצבים היקפיים

חוסר תחושה או שינוי בתחושה בעיקר בכפות ידיים ורגליים. קיימת סבירות גבוהה שהסימנים יחלפו תוך 4-6 שבועות לאחר גמר הטיפול. ישנם מקרים שהסימנים חולפים באופן הדרגתי אחרי סיום הטיפולים.

עייפות, חולשה ולעיתים סחרחורות

החולשה מופיעה בדרך כלל מהיום השלישי לאחר הטיפול הכימי למשך 2-3 ימים. חשוב ללכת עם תחושות הגוף ולנוח יותר, תוך ויסות שעות מנוחה ופעולה בהתאם לתחושות. מומלץ להימנע מתנועות חדות או פעילויות מאומצות.

טרומבוציטופניה

ירידה של הטסיות בדם (נדיר).
להימנע מפציעות פיזיות ומשימוש בסכיני גילוח. מומלץ להשתמש במברשת שיניים רכה ולעקוב אחר נטייה לדימום ואחר רמת הטרומבוציטים בספירת הדם. יש לדווח לרופא אם הנך נוטל תרופות לדילול הדם.

נשירת שיער

נשירת שיער תלויה במינון ובתדירות של הטיפול שתקבל. לרוב, יש רק דילול של שיער. במקרים של מינון גבוה יותר תתכן נשירת שיער עד להתקרחות מלאה (כ 14- יום לאחר הטיפול). בנשים מומלץ להתאים ולרכוש פיאה לפני תחילת הטיפולים. ברכישת פיאה יש החזר הוצאות מ- 30%-80%, תלוי בקופת חולים ובביטוח הרפואי (פרטים אצל עו”ס במכון).

כאבי ראש

אם הנך חש כאבי ראש בזמן טיפול/אחריו, ניתן לקחת 2 כדורי אקמול – 1 גר’ (אם אין רגישות לתרופה). במידה ויש רגישות לתרופה יש להתייעץ עם הצוות. בכל מקרה חשוב מאד לדווח על רגישויות.

קושי להירדם ונדודי שינה

ביום הטיפול הנך מקבל סטרואידים העשויים להקשות על היכולת להירדם בלילה. אם נתקלת בקושי להירדם, יש להתייעץ עם הצוות לגבי טיפול תרופתי.

עצירות

מתרחשת בד”כ בימי הטיפול הראשונים, לרוב בעקבות מתן נוגדי בחילות והקאות. יש לווסת עם תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, שתייה מרובה או תרופות טבעיות. במקרה הצורך להיוועץ ברופא לגבי תרופות למניעת הופעת טחורים/פיסורה.

שלשולים

שלשול פירושו יציאות מרובות מעל 3 פעמים ביום עם תוכן רך עד נוזלי. שלשול עשוי להופיע כ 7- ימים לאחר קבלת הטיפול ב- Gemzar ועשוי לגרום לחולשה, אובדן משקל והפרעות באיזון מלחים בגוף. לעיתים יתכנו כאבי בטן הנלווים לשלשול. חובה לדווח לצוות במקרים של שלשול יותר מ 4- פעמים ביום ! חשוב לווסת את התזונה בהתאם לאופי פעולת המעיים.

למניעת התייבשות – יש להקפיד על שתייה מרובה. רצוי לשתות לפחות 10 כוסות נוזלים ביום )ליטר וחצי(. בשלשולים יש להימנע משתיית חלב, קפה ומיצי פירות ולהרבות במזונות מלוחים כמו: מרק צח, מקלות מלוחים, גבינה מלוחה ובעיקר להימנע ממזונות שיש בהם סיבים תזונתיים, כמו: לחם וקרקרים מקמח מלא, אורז חום וכו’. יש להימנע ממאכלים המכילים שארית, כמו: פירות וירקות (רצוי לאוכלם מבושלים ובכמות קטנה).

טיפול תרופתי בשלשול (בהוראת רופא):

עם התחלת השלשול ואחרי כל שלשול לקחת

(.Cap. Imodium 4mg X1 (2 cap

או

(.Cap. Stop-it 4mg X 1 (2 cap

עד 4 פעמים ביום

אם השלשול עדיין נמשך, פנה בדחיפות לחדר מיון או למכון האונקולוגי לביצוע בדיקות דם, מתן נוזלים ו/או אנטיביוטיקה עפ”י הצורך ותרופות עוצרות עפ”י המלצות הרופא.

דלקת רירית הפה / פצעים בפה

מומלץ לקרר את הפה במהלך מתן הטיפולים בעזרת מציצה של קוביות קרח, קרטיבים וגלידות. חשוב לשמור על היגיינה של הפה, לבצע שטיפות עם מי מלח, מי פה ולהקפיד על צחצוח שיניים לאחר כל ארוחה. מומלץ להימנע ממאכלים חמים או קרים מאוד, ממאכלים מתובלים או חמוצים (פרי הדר), משתיית אלכוהול ומעישון. יש להתאים את מרקם המזון למצב הפה. במקרה הצורך מומלץ לשטוף את הפה עם חלב עיזים או שמן חרובים. טיפולים תרופתיים יינתנו ע”פ הצורך.

מומלץ ביותר ללכת לרופא שיניים לפני תחילת הטיפולים על מנת לבדוק את מצב הפה ולטפל במקרה הצורך.

טעם מתכתי בפה (לרוב במינון מצטבר)

מומלץ למצוץ קרח/קרטיבים בזמן קבלת הטיפול הכימי. מותר למצוץ סוכריות ללא סוכר. יש אובדן טעם בעקבות קבלת הטיפולים הכימיים. לכן חשוב לשים לב לא לתבל את האוכל בצורה מוגזמת (כדי לא לגרום לפצעים/פטרת). תופעה זו חולפת עם הפסקת הטיפולים.

יובש בלחמיות העיניים

עקב הטיפול הכימי ואפשרות של נשירת חלק מהריסים, תתכן תחושת יובש , גירוי או גירוד בעיניים. ישנן טיפות השומרות על לחות העין. כדאי להתייעץ עם הצוות לגבי פתרון.

הפסקת וסת, גלי חום

הפסקת הוסת הינה לעיתים הפיכה בגמר הטיפול (הסיכוי עולה ככל שגיל האישה נמוך). תיתכן בלות מוקדמת (ככל שגיל האישה גבוה). יש להמשיך ולהשתמש באמצעי מניעה. יתכן שיופיעו גלי חום החולפים מעצמם (נדיר).

פגיעה ריאתית (נדיר)

צילום חזה בסיסי בהתאם לצורך, מעקב אחר קוצר נשימה, צפצופים ודיווח לצוות.

כאבים בפרקים ושרירים

כאבים בשרירים, פרקים ולעיתים בעצמות. ניתן לקחת נוגדי כאב, כמו: אקמול אחת ל-6 שעות עפ”י הצורך. לעיתים קיימת רגישות ותחושת נפיחות בכף הרגל. יש לדווח לצוות בהופעת הסימפטום ויוחלט על המשך טיפול בהתאם.

חשוב לציין – תופעות אלו חולפות תוך פחות משבוע.

התנפחות של הידיים והרגליים או עלייה במשקל

אגירת נוזלים אופיינית בטיפול ממושך וקשורה לכמות המצטברת של הטיפול הכימי שקיבלת עד כה ולמינון של הסטרואידים.

דברים שמומלץ להימנע מהם בתקופת הטיפולים

  • צבע לשיער, המכיל אמוניה ו/או חמצן.
  • רחצה בבריכות המכילות כלור ו/או גופרית.
  • שימוש בחומרים כימיים בניקיון הבית.
  • חשיפה לשמש יוקדת. מומלץ להשתמש במקדמי הגנה חזקים באזורים חשופים לשמש ולחבוש כובע, למניעת היפרפיגמנטציה בעור.
  • קירבה לחולים ו/או תינוקות שחוסנו בטווח של כשלושה שבועות מהחיסון.
  • כל פעולה כירורגית, לרבות טיפולי שיניים (ובמיוחד עקירות).
  • בגברים, לברר שימור זרע לפני תחילת הטיפול.

שים לב !

במקרה ואתה נדרש לבצע בדיקת .Pet-C.T

יש לוודא שהבדיקה תהיה מינימום שבועיים לאחר הטיפול הכימי.