מרפאות ומכונים קבע תור לבדיקה / מכון התמצאות בלניאדו צור איתנו קשר
מידע על טיפול ב- Caelyx / Doxil / Myocet

מידע על טיפול ב- Caelyx / Doxil / Myocet

Non Pegylated Liposomal Doxorubicin

רקע
תרופה כימותרפית, מסוג Liposomal-Doxorubicin ניתנת לרוב כתרופה בודדת ו/או בצירופים שונים. התרופה כלולה בסל הבריאות לחולות עם סרטן שד גרורתי, הנמצאות בסיכון לבבי מוגבר ומשמשת לטיפול גם בסרטן השחלה, מיאלומה, קפושי-סרקומה ועוד.

החומר הפעיל
החומר הפעיל דוקסורוביצין ליפיזומאלי נתון בתוך שלפוחית שומנית זעירה (ליפוזום), המאפשרת לו להישאר זמן ארוך יותר בגוף. בזכות מבנה זה השלפוחיות השומניות אינן יכולות לצאת מכלי הדם התקינים שבגוף אך הן יוצאות אל מחוץ לכלי הדם הלא-תקינים שבגידול ומגיעות לרקמה הסרטנית ופוגעות בכושר חלוקתם של התאים הסרטניים. למעשה, דוקסורוביצין-ליפוזומלי מאפשר לכמות גדולה יותר של החומר הפעיל להגיע אל התאים הסרטניים מבלי לפגוע ברקמות הבריאות.

יתרונות הטיפול
במחקרים קליניים נמצא כי myocet/doxil/caelyx ,הראתה יעילות אנטי-סרטנית דומה לדוקסורוביצין Adriamycin)) עם פחות פגיעה לבבית ופרופיל תופעות לוואי קל יותר. זוהי הסיבה שתרופה זו מתאימה במיוחד לחולות הנמצאות בסיכון גבוה למחלת לב, או לחולות שטופלו בעבר בקרינה באזור בית החזה, או לנשים בגיל מבוגר ואחרות שטופלו בעבר בדוקסורוביצין. בזכות הרעילות הלבבית הנמוכה ניתן להשתמש בתרופה במינונים מצטברים גבוהים כל עוד התרופה נמצאת יעילה.

מתן התרופה
התרופה ניתנת כעירוי תוך-ורידי אחת לשלושה שבועות או ארבעה שבועות בתהליך שנמשך 60-90 דקות בטפטוף איטי דרך משאבה.

תופעות לוואי כלליות
בחילות והקאות

למניעת בחילות/הקאות חריפות חובה לקחת בערב הטיפול הכימי ולמחרת הטיפול, בתדירות של פעמיים ביום בטווח של 12 שעות בין כדור לכדור.

ביום הטיפול ויום למחרת:

1mg Kytril. Tab / 1mg Setron. Tab / 8mg Zofran. Tab / 4mg Zofran. Tab

תדירות לקיחת התרופה:

בוקר / צהריים / ערב – ביום הטיפול הכימי

בוקר / צהריים / ערב – יום למחרת הטיפול הכימי

*תרופות אלו עשויות לגרום לעצירות וכאבי ראש.

למניעת בחילות מאוחרות, מהיום השלישי אחרי הטיפול, יש לקחת עפ“י הצורך עד 3 פעמים ביום – 10mg Pramin / 10mg Motilium.

פגיעה במערכת החיסונית של הגוף (נויטרופניה)

דוקסורוביצין liposomal יכול להפחית את מספר תאי דם הלבנים בדם האחראים על המערכת החיסונית וחשיפה לזיהומים. כמות תאי הדם הלבנים יורדת מחמישה ימים לאחר הטיפול עד 14 יום לאחר הטיפול הכימי. על כן, חשוב לבצע מעקב אחר חום. בעליית חום מעל ל-38 ,יש לקחת אקמול 1 גר' (2 כדורים) ולפנות למרפאה/חדר מיון לביצוע ספירת דם (מטופלים אונקולוגים לא משלמים בכניסתם לחדר מיון ואינם זקוקים לטופס 17). עפ“י התוצאות יוחלט על ההתערבות הטיפולית שתינתן: אנטיביוטיקה ו/או זריקה תת עורית המעלה את מספר הנויטרופילים.

תסמיני זיהום נוספים עשויים להיות: חולשה, כאבי גרון, שלשול או תכיפות ודחיפות במתן שתן, צריבה או אי נוחות בהטלת שתן.

מספר תאי הדם הלבנים בד"כ עולים ללא התערבות טיפולית. לפני כל טיפול כימי עושים ספירת דם ואם הערכים נמוכים, דוחים טיפול או ממליצים על זריקות תת עוריות להעלאת ספירת הדם (תינתן הדרכה בעת הצורך).

  • מתן חיסונים:

הטיפול הכימותרפי מדכא את המערכת החיסונית במשך כ-6 חודשים עד שנה לאחר סיום הטיפול. מתן חיסונים עם נגיפים חיים אסור בתקופה זו (חצבת, אדמת, חזרת) אך חיסון נגד שפעת מותר. לגבי החיסון נגד אבעבועות רוח – אין אפשרות לתת אותו בזמן מתן כימותרפיה אבל אפשר לחסן את הילדים. חיסון נגד צהבת – מותר.

  • זריקות למניעת נויטרופניה:

263mcg Granocyte / 480mcg ,300mcg Neupogen / 6mg Neulastim

שימו לב: זריקות אלו עשויות לגרום לכאבים בעצמות (עד יומיים לאחר ההזרקה).

ניתן לקחת 2 כדורי אקמול עד 4 פעמים ביום (על פי הצורך).

שתן אדום ביום הטיפול

התרופה בגווני אדום-כתום, מה שמשפיע על צבעו של השתן. לכן, ביום הטיפול הכימי עד 48 שעות לאחר הטיפול הכימי השתן עשוי להיות בצבע אדום. שתייה מרובה מאפשרת לגוף לפנות את ריכוז החומר המיותר ולדלל את צבע השתן.

שטפי דם ודימום

דוקסורוביצין liposomal עשוי להפחית את מספר הטסיות בדם )תאים המסייעים לקרישת הדם(. יש לדווח לצוות אם יש לך שטפי דם או דימום, כולל: דימום מהאף, דימום מחניכיים, כתמי דם או פריחות על העור.

אנמיה (מספר נמוך של תאי דם אדומים)

דוקסורוביצין liposomal יכול להפחית את מספר תאי דם האדומים בדם המעבירים חמצן לגוף. אם מספרם של תאי הדם האדומים הוא נמוך, תיתכן עייפות, וקוצר נשימה. ספירת דם יכולה לתת לנו תמונת דם מדויקת לזיהוי אנמיה ולהציע התערבות בהתאם.

הערה: בהגיעך למכון, תילקח ספירת דם לפני מתן טיפול.

טעם מתכתי בפה (לרוב במינון מצטבר)

מומלץ למצוץ קרח/קרטיבים בזמן קבלת הטיפול הכימי. כדאי למצוץ סוכריות ללא סוכר כדי לגרות את בלוטות הרוק להפריש ולשמירה על לחות בפה. עשוי להיות אבדן טעם בעקבות קבלת הטיפולים הכימיים. רצוי לשתות הרבה ולא לתבל את האוכל בצורה מוגזמת (כדי לא לגרום לפצעים/פטרת). תופעה זו חולפת עם הפסקת הטיפולים.

כאבים בפה

עקב הטיפול הכימי יש תופעה של יובש בפה העשוי להתפתח לפצעים ופטריות  (נדיר). חשוב לשתות הרבה (לפחות 12 כוסות מים ביום), למרוח בחלל הפה כפית דבש ולדווח אם מופיע פצע. יש לשמור על היגיינת שיניים ולשון, לצחצח את השיניים, להשתמש במברשת שיניים עם זיפים רכות ולשטוף את הפה באופן קבוע במי פה לאחר כל ארוחה. חשוב לשמור על לחות חלל הפה.

אובדן תיאבון

לעיתים יהיה אובדן תיאבון במהלך הטיפול. מומלץ לאכול ארוחות קטנות לעיתים קרובות. אם התיאבון אינו משתפר לאחר כמה ימים, יש לדווח לאחות או לדיאטנית לצורך קבלת מזונות עתירי קלוריות וחלבון או אפילו תוספי מזון.

עייפות

תחושת עייפות היא תופעה שכיחה העשויה להופיע ביום השלישי שאחרי הטיפול למשך חמישה ימים. לעיתים עייפות זו מצטברת לאחר כמה סדרות טיפוליות. חשוב לווסת שעות פעילות ומנוחה ולתכנן בהתאם לכך פעילויות. חשוב להקשיב לגוף ולאפשר לו לנוח.

גלי חום או כאבי גב

לעיתים יתכנו גלי חום או כאבי גב בתקופת הטיפולים, ניתן לקחת משככי כאבים קלים, כמו: אקמול (1gr) ולדווח לצוות אם אין הטבה.

דליפות התרופה מחוץ לווריד

במידה ומופיעים כאבים, צריבה, אדמומיות או נפיחות באזור העירוי בזמן מתן הטיפול הכימי, יש לדווח מידית לאחות, מחשש לנזק ברקמות מסביב לעירוי (תופעה נדירה). יש להימנע מניידות בזמן הזלפת התרופה!

 נשירת שיער

השיער הופך דליל מאוד או אפילו נושר כולו. זה מתחיל לרוב אחרי המחזור הראשון או השני של הכימותרפיה. לרוב זה זמני והפיך והשיער גדל חזרה לאחר סיום טיפול הכימותרפי. חשוב לכסות את הראש כדי להגן על הקרקפת משמש יוקדת.

מיפוי לב/אקו לב

ייעשה לפני תחלית הטיפול ובסיומו לצורך מעקב אחר תפקוד הלב. במידה ויש קוצר נשימה/לחצים בחזה (נדיר), יש לדווח מיידית לצוות.

שלשולים

שלשול פרושו: יציאות מרובות (מעל 3 פעמים ביום) עם תוכן צואתי רך עד נוזלי.
שלשול עשוי להופיע כ 5 -עד 7 ימים לאחר קבלת הטיפול הכימי והוא עשוי לגרום לחולשה, אובדן משקל והפרעות באיזון מלחים בגוף. לעיתים, יתכנו כאבי בטן הנלווים לשלשול.
חובה לדווח לצוות כאשר יש שלשול יותר מ 4 -פעמים ביום!

יש לקחת בחשבון שהטיפול הכימי עשוי לגרום לשלשולים כך שחשוב לווסת את הטיפול התרופתי ואת התזונה בהתאם לאופי פעולת המעיים.

למניעת התייבשות – יש להקפיד על שתייה מרובה. רצוי לשתות לפחות 3-2 ליטר ביום. בשלשולים יש להימנע משתיית חלב, קפה ומיצי פירות ולהרבות במזונות מלוחים כמו: מרק צח, מקלות מלוחים, גבינה מלוחה ובעיקר להימנע ממזונות שיש בהם סיבים תזונתיים, כמו: לחם וקרקרים מקמח מלא, אורז חום וכו‘. יש להימנע ממאכלים המכילים שארית, כמו: פירות וירקות (רצוי לאוכלם מבושלים ובכמות קטנה).

טיפול תרופתי בשלשול:

עם התחלת השלשול ואחרי כל שלשול לקחת (עד 4 פעמים ביום)

(.cap 2 ) 1 x 4mg Imodium. Cap

או

(.cap 2 ) 1 x 4mg it-Stop. Cap

אם השלשול עדיין נמשך, פנה בדחיפות לחדר מיון או למכון האונקולוגי לביצוע בדיקות דם, מתן נוזלים ו/או אנטיביוטיקה עפ“י הצורך ותרופות עוצרות עפ“י המלצות הרופא.

עצירות

תרופות נוגדות בחילות והקאות (בעיקר Zofran) עשויות לגרום לעצירות ביומיים הראשונים שלאחר הטיפול. עצירות זו עשויה להיות מלווה בכאבי בטן. יש לווסת עם שתייה מרובה (לפחות 2 ליטר ליום), תזונה עשירה בסיבים תזונתיים (כגון פירות, ירקות ולחם מקמח מלא), ביצוע התעמלות מתונה או טיפול תרופתי במקרה הצורך.

תסמונת כפות הידיים והרגליים –  syndrome foot & hand

יובש, קילוף ונפיחות של כפות הידיים והרגליים. תופעה זו דורשת דיווח מיידי לצוות כדי לשקול הורדת מינון. במצבים בהם ישנו כאב, רגישות, אדמומיות, נפיחות בעור, שלפוחיות ועקצוצים יש ליידע את הצוות.

מומלץ להימנע מגריבת גרביים ומנעליים סגורות/הדוקות.

שינויים בעור

  • העור עשוי להיות יבש, רצוי להשתמש בקרמים לא מבושמים (של תינוקות).
  • דוקסורוביצין liposomal עשוי גם לגרום לפריחה במהלך טיפול ובמשך מספר חודשים לאחר מכן, יש לדווח לצוות על תופעה זו לצורך קבלת טיפול מונע אנטי אלרגי לפני הטיפול ו/או אחרי הטיפול.
  • רצוי לא להיחשף לשמש יוקדת מחשש לנזק בעור והיפרפיגמנטציה (התכהות). חשוב להשתמש בקרם הגנה מפני שמש של לפחות 30spf ולכסות את הגוף עם בגדים וכובע.

רגישות אלרגית

לעיתים נדירות עשוייה להופיע רגישות אלרגית. סימנים של תגובה אלרגית יכולים לכלול: פריחה, גרד, הסמקה, קוצר נשימה, נפיחות בפנים או השפתיים, לעיתים סחרחורת, אפשרות של כאבי בטן, גב או חזה, או תחושה רעה. אם תופעות אלו מופיעות, יש להגיע בדחיפות לחדר מיון (למטופל אונקולוגי אין צורך בטופס 17 בפניה לחדר מיון).

 

דברים שמומלץ להימנע מהם בתקופת הטיפולים

  • צבע לשיער המכיל אמוניה ו/או חמצן.
  • רחצה בבריכות המכילות כלור ו/או גופרית.
  • שימוש בחומרים כימיים בניקיון הבית.
  • חשיפה לשמש יוקדת. מומלץ להשתמש במקדמי הגנה חזקים באזורים חשופים לשמש ולחבוש כובע, למניעת היפרפיגמנטציה בעור.
  • קרבה לחולים ו/או תינוקות שחוסנו בווירוס חי מוחלש בטווח של כשלושה שבועות מהחיסון.
  • כל פעולה כירורגית, לרבות טיפולי שיניים (ובמיוחד עקירות).
  • בגברים, לברר שימור זרע לפני תחילת הטיפול.

הערה: בזמן קבלת הטיפול הכימי יש להימנע מביצוע T.C PET ורק לאחר 14 יום מהטיפול האחרון מותר לבצע בדיקה זו.